Informační, poradenské a sociální centrum Univerzity Karlovy

Rozvoj kompetencí
pro doktorandy

akce

Na následující přednášky či kurzy se můžete zaregistrovat. Některé registrace budou spuštěny později. Pokud jsou kurz či přednáška již naplněny, můžete zkusit registraci znovu později, může se stát, že se některá místa uvolní.

Akce, které již proběhly, naleznete níže.



připravujeme

Kreativita pro doktorandy II: Metaforické myšlení a obraznost

28. května 2014 10:00 10.00–12.15
doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D.

V návaznosti na svou přednášku Kreativita a sociální kreativita (2013) seznámí autor posluchače s další úrovní rozvoje osobní tvořivosti - personální, která je podmíněna uvědomělým využíváním metaforického myšlení. Přednáška bude doplněna krátkým workshopem.

Účast na předchozí přednášce není podmínkou možné účasti na letošní akci.

REGISTRACE

Prevence a zvládání stresu – pro doktorandy a postdoktorandy

21. května 2014 14.00–16.00
MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc.(Studentská poradna, Ústav zdraví dětí a mládeže, 3. LF UK v Praze)

  • Hlavní zdroje stresu u studentů doktorského studia (přístup ke změnám, postoje, způsob myšlení, chování, životní styl, péče o zdraví).
  • Možnosti, jak se s potenciálními stresory vypořádávat a jak stresu předcházet.
  • Zhodnocení vlastních strategií zvládání životních nároků s pomocí dotazníku.
  • Diskuse o směrech a možnostech další práce na sobě na základě výsledků dotazníku.
  • K doplnění informací a jako svépomocný nástroj: Program antistresové intervence pro studenty vysokých škol, který je přístupný na webových stránkách 3. LF UK v české i anglické verzi (www.szu.cz/poradna/uspesnystudent). Program nabízí nástroje pro sebehodnocení, doporučení pro zvládání zátěže svépomocí i odkazy na specializované služby.

REGISTRACE



již proběhlo:

Podpora e-learningu na UK

7. května 2014 14.00–16.00
MUDr. Jitka Feberová, Ph.D.

V rámci semináře budou účastníci seznámeni s nástroji, které jsou provozovány na UK a lze je využít pro podporu e-learningu.

  • Systém autentizace na UK
  • FileSender
  • Moodle UK
  • Wikiskripta
  • Portál elektronických zdrojů
  • Streamserver
  • Adobe Connect

Pokud si budete chtít předváděné prvky sami vyzkoušet, přineste si prosím notebook s funkčním přístupem na web UK přes Eduroam. Informaci, jak nastavit připojení k Eduroam naleznete zde: http://eduroam.cuni.cz


REGISTRACE

Informační zdroje pro vědu v knihovnách UK – pro doktorandy a postdoktorandy

26. března 2014 14.00–17.00
Petr Urválek

Seminář je určen doktorandům UK, kteří chtějí podrobněji prozkoumat on-line elektronické informační zdroje (EIZ), dostupé na UK a bude zaměřen na praxi a okamžitý přínos pro posluchače. Je vhodné, aby si každý posluchač přinesl vlastní notebook. Seminář bude rozčleněn na tři části. V první části budou představeny citační rejstříky na platformě Web of Knowledge a Scopus, které slouží k evaluaci samotných primárních informačních zdrojů. Uživatel si zanalyzuje a indentifikuje nejvýznamnější časopisy a další EIZ svého obrou. V druhé části se budeme zabývat tím, jak se k těm relevantním informacím dostamene - tedy EIZ dostupné na UK a cesta k nim. Konečně, ve třetí části bude probrána teorie hodnocení vědy v ČR (RIV) a pozice doktoranda UK v její struktuře, možná rozcestí, která ho čekají, pokud bude publikovat nebo informační zázemí pro vědu a výzkum na světových univerzitách, kam mají možnost doktorandi vycestovat.

Pokud si budete chtít předváděné dovednosti práce s vědeckými databázemi a citačními zdroji sami vyzkoušet, přineste si prosím notebook s funkčním přístupem na web UK přes Eduroam. Informaci, jak nastavit připojení k Eduroam naleznete zde: http://eduroam.cuni.cz

REGISTRACE

Transfer výsledků vědy do praxe

19. března 2014 14.00–17.00
RNDr. Ondřej Vaněk, Ph.D.

V současnosti můžeme stále častěji slyšet o tzv. třetí roli univerzit a jejich přínosu pro rozvoj znalostní ekonomiky. Vedle vzdělávání a vědy a výzkumu se tak do popředí zájmu nejen evropských politiků či grantových agentur, ale i studentů či absolventů našich univerzit dostává otázka uplatnění výsledků vědy do praxe. Tento přenos (transfer) má však své zákonitosti, i úskalí. Aby celý proces došel zdárného konce - tedy uvedení nového výrobku či služby na trh, je potřeba se umět orientovat v otázkách ochrany duševního vlastnictví, marketingu, projektového řízení, znát možnosti finanční podpory inovačních aktivit v rámci ČR i zahraničí - nebo se obrátit na odborníky.

V rámci semináře se dotkneme hlavních kapitol z celé problematiky přenosu znalostí a technologií, např. jaký je vůbec význam přenosu technologií v prostředí moderní univerzity a společnosti, jaké jsou možnosti ochrany duševního vlastnictví na půdě univerzity (ochrana podle autorského nebo průmyslového práva, patenty a jejich databáze, užitné a průmyslové vzory, copyright, know-how), jaké jsou optimální postupy při komercializaci výsledků vědy a výzkumu a naopak jejich časté chyby a rizika, nahlédneme do základů vyjednávání a smluvního zajištění procesu technologického transferu i marketingu vědy a jejích inovativních produktů a možností finanční podpory transferových aktivit v ČR. Cílem semináře je poskytnout posluchačům úvod a základní orientaci v této oblasti s ohledem na jejich další profesní rozvoj, a to vše v kontextu podmínek na Univerzitě Karlově včetně seznámení s činností a portfoliem služeb Centra pro přenos poznatků a technologií UK.

Přenos výsledků vědy do praxe není vždy jen otázkou dosažení finančního zisku a společenského profitu. Do této oblasti spadá i celá řada někdy těžko postřehnutelných, ale neméně významných cest, kterými univerzity mohou obohacovat moderní společnost, jako jsou různé odborné služby a poradenství. V tomto směru lze říci, že nejen přírodovědné či technické obory, ale i humanitní vědy mají z hlediska transferu co nabídnout.

REGISTRACE

Týmová spolupráce a umění vyjednávat

19. listopadu 2013 10.00–17.00
Mgr. Ivana Hubáčková

Správně fungující tým má jasně definovaný účel, je kooperativní a spolupracuje na dosažení vytyčeného cíle. Jeho efektivitu ovlivňují nejen odborné znalosti a schopnosti členů týmu, ale také chování jednotlivců k ostatním členům týmu, jejich přístup k řešení problémů a postoj při plnění úkolů, umění vyjednávat/přesvědčovat. Každý z nás má tendenci chovat se a přispívat celku určitým způsobem, zastávat určitou týmovou roli, kterou projevujeme určitým stabilním způsobem. Mít správné jedince v týmu je základním předpokladem dobré týmové práce a úspěchu každého projektu. Jaká role v týmu vám nejlépe vyhovuje? Proč a jak je třeba v týmu spolupracovat? To budeme společně procvičovat v kurzu Týmová spolupráce.

Seminář již proběhl.

Komunikační dovednosti

27. listopadu 2013 9.00–15.00
MgA. Alena Špačková

I když znáte ideální postup dialogu a naučili jste se modelové formulace, stejně je to pro úspěch v mezilidské komunikaci málo. Pokud vnější techniku podpoříte vědomě kultivovanou technikou vnitřní, zapůsobíte svou lidskou opravdovostí a snáz přesvědčíte.

Během čtyřhodinové spolupráce s lektorkou si:

  • potvrdíte, že dialogy nelze regulovat mechanicky, protože partnerova reakce je vždy otevřená.
  • ověříte, že ani bravurní používání technik dlouhodobě nenahradí vnitřní postoj plný respektu a vůle chovat se k sobě slušně.
  • vyzkoušíte, jak vnitřní postoj ovlivňuje schopnost uhájit své potřeby a projevit pohotovost v konfrontaci.
  • upevníte svůj vnitřní postoj obsahující zájem o komunikačního partnera a pracovní výsledek, abyste vnější techniky používali účinně jako doplňkové nástroje rozhovoru.

Seminář již proběhl.

Etika ve vědě

prosinec 2013
Mgr. Ludmila Svobodová a další lektoři

Podrobnosti připravujeme.

Možnosti zahraničních stáží pro doktorandy a postdoktorandy

8. říjen 2013 9.30–12.00
MgA. Stanislav Urbánek

Seminář je určen všem studentům doktorských programů UK, kteří zamýšlejí absolvovat část svého studia v zahraničí nebo do zahraničí vyjet na výzkumný pobyt. Kromě jiných na něm vystoupí zástupkyně Národní agentury pro evropské vzdělávací programy – Domu zahraničních služeb (jež mj. promluví o programech AKTION, CEEPUS, SCIEX, Norských fondech či fondech EHP) či zástupkyně EURAXESS centra Praha (Středisko společných činností Akademie věd ČR, v.v.i.), která doktorandy seznámí s evropskou sítí EURAXESS, vysvětlí, co vše jim zahraniční EURAXESS centra mohou nabídnout, a především pak představí EURAXESS Jobs portál, na němž mohou nalézt jak vlastní pracovní příležitosti v oblasti vědy a výzkumu, tak možnosti PhD.a post-doktorandských pozic. Řeč bude mj. dále rovněž o doktorátu pod dvojím vedením (Cotutelle), stejně jako o možnostech financování studijních pobytů.

Seminář již proběhl.

Supervizní skupina pro doktorandy a postdoktorandy (začínající pedagogické pracovníky)

14. října 2013 13.00–17.00
PhDr. Vendula Junková

Skupinová supervize bude obsahovat seznámení s teorií a základními principy supervize a zároveň supervizní setkání poskytne prostor pro sdílení problematiky práce doktoranda, řešení konkrétních případů a problémů se kterými se doktorandi na VŠ setkávají. Předpokládá se aktivní účast s možností diskuse o aktuálních případech z praxe.

Seminář již proběhl.

Nejnovější informační zdroje v knihovnách UK

23. říjen 2013 9.00–15.00
Petr Urválek

Seminář je určen doktorandům UK, kteří chtějí podrobněji prozkoumat on-line elektronické informační zdroje (EIZ), dostupné na UK. Seminář bude rozdělen na teoretickou a praktickou část. Teoretická část si klade za cíl představit nejaktuálnější možnosti EIZ na UK. Bude probrána mj. problematika deep webu a open access, typologie a oborové pokrytí EIZ na UK. Zaměříme se jak na univerzální databázová centra, tak na oborově specializované EIZ. Bude porovnána informační infrastruktura pro vědu a výzkum na akademické půdě mimo UK a rovněž dojde na srovnání možností ČR a vybraných světových univerzit. Bude také nastíněn systém evaluace vědy v ČR a s tím spojené možnosti publikačně aktivních odborníků. V praktické části budou mj. předvedeny základy rešeršní strategie a identifikace kvalitních a relevantních zdrojů. Praktické ukázky se zaměří na práci s vybranými EIZ, citačními databázemi na platformě Web of Knowledge (Web of Science, JCR atd.) a citační databází Scopus. Seminář by měl být pro pocluchače užitečný tak, aby nabyté zkušenosti byly ihned použitelné v praxi. Z tohoto důvodu bude v předstihu pro potřeby relevantních ukázek požadována informace o tom, ve kterém oboru daný posluchač působí. (Ze zřejmých důvodů je obsah semináře nadbytečný pro absolventy knihovnických oborů.)

Seminář již proběhl.

Podpora e-learningu na UK

30. říjen 2013 14.00–17.00
MUDr. Jitka Feberová, Ph.D.

Základy tvorby kurzů v LMS systému Moodle. Seminář bude zaměřen na seznámení účastníků s možnostmi využití centrálních instalací LMS Moodle UK (Learning Management System Moodle) - prostředí pro tvorbu e-learningových kurzů jejichž provoz je u centrálních instalací Moodle UK zabezpečován Ústavem výpočetní techniky UK. Účastníci budou dále seznámeni s možnostmi zakládání a provozování e-learningových kurzů a se základy tvorby e-learningových kurzů. Součástí semináře bude ukázka práce se systémem, který by měl pomáhat uživatelům při tvorbě e-learningových kurzů a při evaluaci vzniklých kurzů. V praktické části semináře bude účastníkům zpřístupněn pokusný kurz a ukázány základní vlastnosti prostředí Moodle, tedy možnosti nastavení prostředí, práce s uživateli kurzu a vkládání nejdůležitějších typů materiálů do prostředí kurzu.

Seminář již proběhl.

Projektové a procesní řízení „pro pokročilé“

26. března 2013 9.00–16.00
RNDr. Alex Vinšů

  • Vysvětlení pojmů projektového a procesního řízení
  • Ukázka použití obou metod
  • Příprava a ověřování projektu
  • Logický rámec projektu
  • Projektové plánování – činnosti, matice zodpovědností, implementační plány, plánování nákladů
  • Analýza rizik
  • Proces řízení realizace projektu
  • Sledování výstupů projektu
  • Dokumentace projektu
  • Ilustrace řízení projektů s využitím IT nástrojů
  • Ukázka zpracování reálného projektu
  • Zkušenosti z praxe, doporučení pro různé pracovní oblasti (medicína, ekonomika, marketing, granty obecně, nezisková sféra)
  • Praktická ukázka MS Project 2013 a dalších programů pro tvorbu výstupů (MS Visio)

Seminář již proběhl.

Prezentační dovednosti pro doktorandy

10. dubna 2013 9.00–16.00
MgA. Alena Špačková

„Mnoho lidí se domnívá, že když umíte mluvit, můžete také mluvit na veřejnosti. Protože tomuto nesmyslu věří tolik lidí, mají za to, že je naprosto v pořádku, když vás vystrčí před plný sál lidí, kteří vás budou hodnotit, i když nemáte ani teoretické znalosti ani praktické dovednosti, a dokonce ani ne dost odvahy a sil, které by vám zaručily úspěch. Nelze se tedy divit, že většina lidí nemá prezentace ráda a má z nich hrůzu.“ --Frank Paolo

Chcete-li na své posluchače zapůsobit sympaticky, fundovaně a spolehlivě, a přitom během promluvy zažít pocit radosti ze vzájemného porozumění s nimi, pak se na své mluvní vystoupení připravte. Ryze praktický návod v našem kurzu vám nabízí bezpečnou cestu, kterou vlastní tvořivostí můžete dále rozvíjet. Jednodenní trénink z vás neučiní skvělého řečníka, ale určitě díky němu zvládnete přesvědčivou prezentaci. Zkušenějším mluvčím poslouží jako konkrétní inspirace pro aspiraci skvělým řečníkem se stát.

Kurz je setkáním interaktivním, proto si během tréninku účastníci konkrétní postupy ověří prakticky a získaná individuální doporučení v diskusi konfrontují se svými dosavadními zkušenostmi.

Zadání pro účastníky tréninku:Připravte si mluvní vystoupení s pracovní problematikou pro konkrétní posluchače. Vyberte si ze dvou možností: a) ucelená 3–5 minutová promluva; b) úvod, část výkladu a závěr původně delší prezentace. Můžete použít pomůcky, na něž jste zvyklí, nebo si jejich výhodné užití chcete ověřit (PowerPoint, flipchart...). Nemusíte chystat nic speciálního, předveďte buď jedno ze svých starších vystoupení, nebo část prezentace, kterou právě připravujete. S případnými dotazy se obraťte přímo na lektorku MgA. Alenu Špačkovou.

Seminář již proběhl.

Kreativita a sociální kreativita – workshop

14. května 2013 10.00–12.00
doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D.

Přednáška seznámí s pojetím kreativity, které ji nechápe jako nějaký soubor technik, ale jako celostní metodu kontinuálního celoživotního seberozvíjení a sebeproměny. Seznámí se základními sociálními předpoklady rozvoje kreativity, ukáže také, jak chápat osobnostní předpoklady k tvořivosti a jak je rozvíjet.

Seminář již proběhl.

Time management

14. května 2013 14.00–17.00
Ing. Pavel Trojánek

Jak stíhat vše důležité a jak se vypořádat s dennodenním návalem úkolů? Pokud nestíháte, máte toho nad hlavu a nevíte co dřív, pak se těšte na seminář, během kterého nás čeká program plný metod, technik a cvičení, kterými zkusíme naše time managementové dovednosti vylepšit tak, abychom měli z vlastního času lepší pocit.

  • Techniky stanovování priorit a efektivního plánování času, abychom stíhali vše důležité.
  • Metody dlouhodobého plánování, určování osobní vize a stanovování cílů.
  • Boj proti prokrastinaci aneb jak se motivovat do úkolů, které máme tendenci odkládat.
  • Seminář již proběhl.

    Koučování a sebekoučování

    18. červen 2013 10.00–13.15
    Mgr. Lenka Slavíková

    Seminář vás seznámí s principy koučování. Jak využívat sebekoučování ve studijním, ale i běžném životě k naplnění svých cílů a plánů.

    Během semináře se účastníci naučí své cíle nejprve definovat a následně s nimi pracovat pomocí GROW modelu koučování. Seminář nabídne prostor pro aktivitu účastníků, jejich dotazy, sdílení zkušeností…V závěru budou představeny oblasti, kde je možné se s koučováním setkat v praxi, a jeho profesní přínos.

    Seminář již proběhl.

    Prevence a zvládání stresu

    21. května 2013 9.00–11.00
    MUDr. Dagmar Schneidrová CSc.

    Seminář nabídne úvodní přehled o problematice profesního stresu. Účastníci budou mít možnost zabývat se i vlastními strategiemi ke zvládání stresu a sdílet zkušenosti se zvládáním stresu. V další části, podle časových možností, budou uvedeny příklady práce se stresem u studentů ve VŠ poradně.

    Seminář již proběhl.